Strona główna Mapa serwisu Kontakt
"Pomoc zimowa dla osób bezdomnych"            Bezpłatne badania mammograficzne     Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa                 Informacja - wykaz nieruchomości Powiatu do oddania w najem Program Profilaktyki Zespołu Stopy Cukrzycowej - zapraszamy na bezpłatne badania                   Informacja KRUS - bezpieczeństwo pracy z nawozami i środkami ochrony roślin       Oferta Liceów Ogólnokształcących               Informacja PUP w Gnieźnie - WRPO III        Informacja PUP w Gnieźnie - POWER III        Odra - informacja             Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej na terenie powiatu gnieźnieńskiego w roku 2017       Programy profilaktyczne realizowane w ramach NFZ           

„Z matematyką w przyszłość” - podsumowanie pierwszego etapu realizacji projektu

W Zespole Szkół Gimnazjum i Liceum w Trzemesznie odbyło się spotkanie podsumowujące pierwszy etap projektu „Z matematyką w przyszłość”.

Jest to jeden z projektów realizowanych w ramach Gnieźnieńskiego Programu Wspierania Szkoły, za które Powiat Gnieźnieński został nagrodzony HIT-em 2009 za działania w zakresie edukacji.

Realizacja projektu rozpoczęła się w roku szkolnym 2009/2010, kontynuacja zaplanowana jest na obecny rok szkolny – do lipca 2011. W pierwszy etapie projektu uczestniczyło 148 uczniów gimnazjów oraz 254 uczniów liceów z terenów wiejskich w powiatach: gnieźnieńskim (Witkowo, Trzemeszno) i szamotulskim (Szamotuły, Wronki). Uczniowie brali udział w dodatkowych zajęciach z matematyki, które pomogły im przygotować się do egzaminów gimnazjalnych oraz matury. Projekt miał na celu rozwinąć i pobudzić zainteresowania uczniów matematyką.

148 uczniów gimnazjów poszerzyło swoją wiedzę matematyczną w takich tematach jak: liczby wymierne, potęgi, pierwiastki, procenty, wyrażenia algebraiczne, układy równań, funkcje, statystyka opisowa i wprowadzenie do prawdopodobieństwa, figury płaskie i bryły. Jednocześnie, w ramach zajęć rozwijających, prowadzonych zarówno w trybie stacjonarnym, jak i z wykorzystaniem platformy e-learningowej, grupa 29 uczniów gimnazjów szczególnie zainteresowanych matematyką wzięła udział w zajęciach, które pomagały im przygotować się do konkursów matematycznych, uczniowie poznawali elementy historii matematyki i zastosowanie ich w innych dziedzinach nauki, np. w informatyce.

Tematyka zajęć dla licealistów to m.in.: wyrażenia algebraiczne, funkcje, ciągi, trygonometria, planimetria, geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej, stereometria, elementy statystyki opisowej, teoria prawdopodobieństwa i kombinatoryka. Uczniowie rozwiązywali próbne arkusze maturalne i przygotowywali się do matury z matematyki, która od 2010 roku jest obowiązkowa. W ramach zajęć rozwijających, stacjonarnych i e-learningowych, uczniowie, którzy chcieliby kontynuować naukę na uczelniach wyższych ekonomicznych i technicznych, przygotowywali się do rozszerzonej matury z matematyki i do konkursów matematycznych. W roku szkolnym 2009/2010 w zajęciach w ramach projektu udział wzięło 254 licealistów.

W ramach projektu zorganizowano 3 dwudniowe wyjazdy oraz sześciodniowy obóz matematyczny dla 64-osobowej grupy uczniów (29 gimnazjalistów i 35 licealistów z Szamotuł i Trzemeszna) szczególnie zainteresowanych matematyką. W czasie każdego wyjazdu uczniowie wzięli udział w zajęciach wspomagających praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy matematycznej.

„Indeks inżyniera w Poznaniu”
Podczas warsztatów w listopadzie 2009 r. w Politechnice Poznańskiej i Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza 64 uczniów rozwijało swoje umiejętności kluczowe oraz - podczas spotkań z wykładowcami - zapoznało się z zasadami rekrutacji, kierunkami nauczania, infrastrukturą uczelni. Został dla nich przygotowany konkurs „Matematyka z ekonomią w tle”, w którym nagrodami były sprzęt i akcesoria komputerowe oraz pomoce naukowe.





„Szamotuły i Enigma”
7-8 maja 2010 r. w Szamotułach uczestnicy projektu wzięli udział w wykładzie na temat historii Enigmy i szyfrowania oraz w dwugodzinnych warsztatach z historii kryptografii i współczesnego szyfrowania w Internecie, przeprowadzonych przez dr Marka Grajka. Przeprowadzili również miejską grę uliczną „Historia matematyki” (pierwszy etap gry odbył się z wykorzystaniem platformy e-learningowej), która wzbudziła żywe zainteresowanie przechodniów. Szczegóły gry i jej przebieg można prześledzić na stronie www.enigma.gramiejska.pl/index.php?id=128. Uczniowie zwiedzali też szamotulskie zabytki.





„G jak Gniezno, G – jak geometria”
12-13 marca 2010 r. w Gnieźnie zorganizowano kolejny etap projektu: warsztaty z programem do nauki geometrii – CABRI , przeprowadzone przez dr Bronisława Pabicha, eksperta w zakresie stosowania edukacyjnych programów matematycznych.



Wytrenowani w praktycznym wykorzystaniu wiedzy matematycznej uczestnicy projektu pojechali w czerwcu 2010 na sześciodniowy „kondycyjny” obóz matematyczny w Zaniemyślu. Przeszli tam kurs posługiwania się specjalistycznym kalkulatorem do rozwiązywania zadań, odbyli warsztaty pt. „Origami – geometria kartki papieru” oraz „Tautologie rachunku zdań i drzewa semantyczne dla rachunku zdań”, oglądali filmy matematyczne, wzięli udział w maratonie „Matematyka jest wszędzie” w ramach praktycznego zastosowania matematyki w innych dziedzinach wiedzy: naukach przyrodniczych i humanistycznych.

Szkoły uczestniczące w projekcie wyposażono w niezbędny sprzęt: tablice suchościeralne, sprzęt komputerowy, podręczniki, projektory multimedialne, programy matematyczne CABRI oraz specjalistyczne kalkulatory. Od stycznia 2010 r. ruszyła platforma e-learningowa Moodle – pierwsza taka platforma wykorzystywana w obydwu powiatach - www.matematyka.e-nauczanie.eu

Wyniki realizowanego projektu przeszły najśmielsze oczekiwania. Zadowolenia nie ukrywa starosta gnieźnieński Krzysztof Ostrowski. – Realizacja tego projektu przyniosła bardzo wymierne efekty. Projekt trafił do uczniów. Ci, którzy wzięli w nim udział, z wysokimi wynikami zdali obowiązkowy od tego roku egzamin maturalny z matematyki. Wiem, że wielu uczniów jest bardzo zainteresowanych możliwością udziału w projekcie w tym roku szkolnym. Niezależnie od opinii uczniów statystyki staninowe i procentowe pokazują dużą skuteczność projektu, np. zdawalność egzaminu: LO Trzemeszno 99%, powiat 89%, kraj 87%; średni wynik egzaminu: LO Trzemeszno 68,65%, powiat 58,81, kraj 58,52 – wskazuje starosta. Jak do tego dodam, że powiat nie przeznaczył na realizację tego projektu ani jednej złotówki, gdyż w całości był on realizowany ze środków unijnych, to tym bardziej jestem zadowolony z jego realizacji. Życzyłby sobie, jako osobie odpowiedzialnej za oświatę w powiecie, oraz uczniom, aby jak najwięcej podobnych projektów było realizowanych w przyszłości. Serdecznie dziękuję wszystkim osobom, które były zaangażowane w realizację tego projektu – zarówno uczniom, gronu pedagogicznemu oraz pracownikom starostwa powiatowego.

Od września 2010 trwa rekrutacja uczniów do kolejnej edycji tego projektu. Do zakończenia projektu w działaniach związanych z jego realizacją udział weźmie 800 uczniów z powiatu gnieźnieńskiego i szamotulskiego. Łączny koszt realizacji projektu to 635.201,20 zł. Został on w całości sfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dzięki wspólnemu przygotowaniu projektu przez nauczycieli matematyki oraz pracowników obydwu samorządów.

Gospodarzem konferencji był Włodzimierz Losik, dyrektor Zespołu Szkół Gimnazjum i Liceum im. Michała Kosmowskiego w Trzemesznie. Uczniowie tej szkoły uczestniczyli w projekcie razem z młodymi matematykami z ZSP im. Dezyderego Chłapowskiego w Witkowie, ZS nr 1 - Gimnazjum i Liceum. im. ks. Piotra Skargi w Szamotułach oraz ZS nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich we Wronkach.

Na konferencję zaproszono również rodziców, aby przekonań ich o wartości działań tego projektu dla zwiększania wiedzy i umiejętności z matematyki, przydatnych na późniejszych studiach i w pracy zawodowej. Zachęcamy do udziału w kolejnej edycji projektu, wystarczy zgłosić się do swojego nauczyciela matematyki.






Projekt „Z matematyką w przyszłość” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.






2010-09-13
  Drukuj
  Polecamy
  Rezerwacja
Wydział Komunikacji
i Transportu
Rezerwacja rejestracji pojazdów
    UNIA EUROPEJSKA
więcej...
    Patronat i Logo
Logo Powiatu Gnieźnieńskiego jest narzędziem promocyjnym i marketingowym wykorzystywanym do...
więcej...
    Punkt Wspierania Biznesu
Punkt wspierania biznesu działa w strukturach Gnieźnieńskiego Starostwa Powiatowego...
więcej...
    Informator medyczny i wykaz aptek
Informator medyczny to zbiór przydatnych dla pacjenta informacji dotyczących m.in. praw pacjenta...
więcej...
    Rzecznik Praw Pacjenta przypomina
Kampania społeczna pn. „Rzecznik Praw Pacjenta przypomina” pomoże w pełni korzystać z przysługujących pacjentowi praw
więcej...
    Nagrody i wyróżnienia Starosty Gnieźnieńskiego
Nagroda Gnieźnieńskiej Kapituły Orła Białego, Paszport Obywatela Civitas Schinesghe...
więcej...
    Nieodpłatna Pomoc Prawna
Na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 o nieodpłatnej pomocy prawnej...
więcej...
    Sportowy Powiat
Wydarzenia sportowe na terenie Powiatu Gnieźnieńskiego.
więcej...
    Rozwój lokalny
Myślenie strategiczne wyznacza podstawowe kierunki rozwoju samorządu powiatowego już od 2000 roku...
więcej...
    Partnerzy zagraniczni
Niemcy, Włochy i Ukraina - to państwa, z którymi współpracuje Powiat Gnieźnieński. Realizowane są...
więcej...
    Organizacje pozarządowe
Na terenie powiatu funkcjonuje kilkadziesiąd organizacji pozazrządowych, część z nich posiada status organizacji...
więcej...
    Biuro Rzeczy Znalezionych
Biuro Rzeczy Znalezionych miesci się w budynku Starostwa przy ul. Jana Pawła II 9/10...
więcej...
    Punkt paszportowy
W Gnieźnie działa terenowy punkt paszportowy, będący jednym z 9 punktów w Wielkopolsce, do którego...
więcej...
Multimedia
 
   Członkostwo powiatu
Linki Piątek 24-11-2017 r.    Licznik Odwiedzin21145392

www.powiat-gniezno.pl © Copyright Starostwo Powiatowe w Gnieźnie - ul. Jana Pawł‚a II 9/10, 62-200 Gniezno