HISTORIOGRAF - świetny pomysł na naukę historii

Czy poprzez gry edukacyjne można skutecznie uczyć historii? Oczywiście, że tak. O tej mało jeszcze popularnej metodzie nauczania dyskutowali wczoraj w auli Zespołu Szkół Ekonomiczno-Odzieżowych

Spotkali się przedstawiciele Muzeum Historii Polski, władz powiatu gnieźnieńskiego oraz dyrektorzy i nauczyciele historii ze szkół ponadgimnazjalnych.

Głównym celem projektu jest popularyzacja gry jako formy przekazywania wiedzy historycznej. Projekt składa się z dwóch głównych elementów: otwartego konkursu na projekt gry historycznej oraz otwartych, bezpłatnych warsztatów z tworzenia gier. Organizatorami konkursu na grę historyczną są Muzeum Historii Polski, powiat gnieźnieński i powiat śremski. Projekt skierowany jest przede wszystkim do edukatorów historii – ludzi, którzy na co dzień starają się przybliżyć innym wydarzenia i procesy z minionych lat oraz uświadamiają ich znaczenie.

Gra edukacyjna jest świetnym środkiem dydaktycznym – przekonuje Piotr Wiśnioch z Muzeum Historii Polski w Warszawie - koordynator projektu „Historiograf”. Gra przyciąga fabułą, daje możliwość rywalizacji oraz swobodę, która pozwala na rozwinięcie kreatywności. Kształtuje naturalnych liderów i co najważniejsze – pozwala sprawdzać wiedzę i rozwijać wiele umiejętności. Atrakcyjnie skonstruowana gra staje się doskonałym środkiem dydaktycznym i popularyzatorskim. Obecnie młodzież chętnie sięga po różnego rodzaju gry – komputerowe czy planszowe, warto więc wykorzystać tę formę do nauki i promocji historii.

O efektywności takiej formy nauki jest przekonany wicestarosta gnieźnieński Dariusz Pilak - Jednym z celów projektu jest upowszechnianie takich informacji o Gnieźnie, które nie zawsze są popularyzowane w historii ogólnej. Chodzi o te rzeczy mniej znane w historii Gniezna jako miasta, społeczności, siedziby metropolitów gnieźnieńskich i władców Polski – wylicza wicestarosta. Dlatego warto te wiadomości propagować w szkole, abyśmy potrafili obronić stołeczność Gniezna i pierwszej metropolii gnieźnieńskiej, która odgrywała bardzo ważną rolę w historii Polski.

Zdaniem historyka, radnego powiatu gnieźnieńskiego Roberta Gawła, każdy środek dydaktyczny jeśli przyniesie jakiś pożądany efekt czyli pozostanie w umysłach i świadomości młodzieży jest dobry. - Gra uliczna jest o tyle dobra, że pokazuje miejsca, które są realnie funkcjonujące w przestrzeni i młodzież wówczas lepiej zapamiętuje opracowany przez siebie temat. To jest bardzo dobry pomysł na naukę historii.

Projekt „Historiograf” organizowany jest w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „edukacja+”. Szczegółowe informacje o projekcie znajdują się na stronie www.historiograf.muzhp.pl.


koordynator projektu Historiograf, pracownik Muzeum Historii Polski - Piotr Wiśnioch

uczestnicy spotkania