Zmiana organizacji ruchu u zbiegu Witkowskiej i Wrzesińskiej

Zbieg ulic Witkowskiej i Wrzesińskiej był miejscem, gdzie często dochodziło do kolizji drogowych.

Z tego powodu pojawiła się inicjatywa, by wybudować tam rondo. Z uwagi jednak na duży koszt takiej inwestycji (ok. 5 mln zł), jej realizacja zaczęła oddalać się w czasie.

Możliwa była jednak budowa ronda tymczasowego za 203 tys. zł. Taką inicjatywę zgłaszała również Komisja ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu działająca przy Staroście Gnieźnieńskim, która wystąpiła do Wojewódzkiego Zarządu Dróg z propozycją współfinansowania budowy przez powiat (propozycję partycypowania w kosztach odrzucił prezydent miasta Jacek Kowalski, choć ul. Polna, której mieszkańców również dotyczy zmiana organizacji ruchu, jest drogą miejską).

Po wykonaniu projektu przez WZD zmiana organizacji ruchu została wprowadzona na początku tego tygodnia. Na budowę tymczasowego ronda z budżetu powiatu przekazane zostało 50 tys. zł.

Rondo ma ułatwić wyjazd z ul. Witkowskiej (pojazdy z ul. Wrzesińskiej zostaną wyhamowane przez pojazdy zjeżdżające z wiaduktu), ograniczyć prędkość samochodów wyjeżdżających z ul. Wrzesińskiej oraz z wiaduktu, ułatwić włączenie się do ruchu z ul. Polnej i ze stacji paliwowej, a także poprawić bezpieczeństwo pieszych.

Do innych inicjatyw zgłaszanych przez Komisję ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu, której zadaniem jest inicjowanie zmian w organizacji ruchu, poprawiających bezpieczeństwo oraz opiniowanie projektów organizacji ruchu należały także: projekt organizacji ruchu w centrum Gniezna; wprowadzenie ulic jednokierunkowych, a tym samym zwiększenie ilości miejsc do parkowania; uruchomienie bezpłatnego parkingu przy ul. Wawrzyńca (obok Sanepidu); wyznaczenie parkingu dla samochodów ciężarowych przy ul. Piotrowskiego i Spichrzowej; wyznaczenie nowych miejsc postojowych dla taksówek przy ul. Witkowskiej i Kłeckoskiej; opracowanie procedury do uruchomienia konnej dorożki w centrum miasta; zmiana organizacji ruchu na ul. Jana Pawła II, której celem było zwiększenie miejsc parkingowych; wybudowanie nowych miejsc parkingowych w okolicach dworca PKP i przy ul. Kościuszki a także udział w opracowaniu Miejskiej Polityki Rozwoju Transportu w Gnieźnie na lata 2010- 2020.

Ponadto wśród koncepcji będących w trakcie realizacji jest wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na całej długości ul. Konikowo, budowa ronda na skrzyżowaniu ulic: Krzywe Koło, Kilińskiego i Grzybowo, nowe rozwiązania komunikacyjne w rejonie ronda PCK i Lecha Wałęsy i uruchomienie przejazdu na całej długości ul. Cienistej.