Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej - konferencja Poradni Psychologiczno - Peadgogicznej w Kłecku

Jak uczeń z niepełnosprawnością ruchową czuje się w szkole masowej i jakiego wsparcia potrzebuje od nauczycieli, co zrobić,...

żeby ułatwić funkcjonowanie szkolne uczniowi z niedowidzeniem i niedosłuchem, jak organizować pracę w klasie, w której uczy się dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Na te i wiele innych pytań odpowiedzieli prelegenci konferencji „Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej”, zorganizowanej w ubiegły poniedziałek (9 grudnia 2012r.) przez kłeckowską Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną pod honorowym patronatem Starosty Gnieźnieńskiego, w auli III Liceum Ogólnokształcącego w Gnieźnie.

Dyrektor Poradni – Mariola Sochacka na wstępie przybliżyła uczestnikom prawne uwarunkowania organizacji procesu kształcenia dzieci niepełnosprawnych w szkołach masowych.

Swoimi doświadczeniami ze szkołą masową na różnych etapach kształcenia podzieliła się z uczestnikami konferencji Agata Powałowska – uczennica III LO, osoba z niepełnosprawnością ruchową, poruszająca się na wózku inwalidzkim. Umożliwiło to słuchaczom – nauczycielom, pedagogom, psychologom szkolnym oraz dyrektorom szkół poznanie potrzeb i oczekiwań uczniów z niepełnosprawnością ruchową, a także doświadczanych przez nich trudności i konstruktywnych sposobów przezwyciężania ich.

Co konkretnie można zrobić w szkole ogólnodostępnej, aby ułatwić zdobywanie wiedzy uczniowi słabo widzącemu – na to pytanie odpowiadała Marta Soberska – tyflopedagog, pracownik Poradni Psychologiczno – Peadgogicznej w Kłecku. Jolanta Kuryś – Skrzypczak - surdopedagog Ośrodka Szkolno – Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących w Poznaniu mówiła natomiast o tym, jak pomóc uczniowi słabo słyszącemu i niesłyszącemu.

Monika Karwacka, pedagog specjalny, pracownik ODN Euronauka przedstawiła wiele cennych wskazówek dotyczących tego, jak wspierać ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej i w jaki sposób oceniać jego postępy.

Na zakończenie konferencji swoimi bogatymi doświadczeniami w pracy z dziećmi z różnymi rodzajami niepełnosprawności podzieliła się nauczycielka w szkole integracyjnej (SP nr 12 w Gnieźnie) – Ewelina Urbaniak, poszerzając zasób dobrych praktyk słuchaczy. W trakcie konferencji przedstawiona została także oferta współpracy dla szkół – ze strony Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego nr 2 w Gnieźnie oraz Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kłecku.

W konferencji udział wzięło ponad 60 osób – pracowników szkół z powiatu gnieźnieńskiego.