Kampania „Gniezno. Ostrów Lednicki. Chrzcielnica Polski” na 1050 – tą rocznicę chrztu Polski

Kampania w mediach społecznościowych oraz w mediach tradycyjnych, wizualizacja wybranych miejsc w powiecie gnieźnieńskim, oznakowanie drogi ekspresowej S5,

reklama na autokarach PKS oraz w Kolejach Wielkopolskich, druk okolicznościowej ulotki oraz produkcja limitowanej serii gadżetów z logo Chrzcielnicy Polski – to tylko niektóre z elementów kampanii realizowanej wspólnie przez samorządy Powiatu Gnieźnieńskiego, Miasta Gniezna i Gminy Łubowo w roku 2016.

Z pomysłem przeprowadzenia kampanii wizerunkowej pn. Gniezno. Ostrów Lednicki. Chrzcielnica Polski” wyszło Starostwo Powiatowe w Gnieźnie. Do akcji bardzo chętnie przyłączyły się Urząd Miejski w Gnieźnie oraz Urząd Gminy Łubowo. Już w roku 2015 zostało przygotowane specjalne logo kampanii, autorem którego jest znany gnieźnieński artysta plastyk Jarosław Gryguć. Na bazie logo została również opracowana księga znaku.

Kampania pn. „Gniezno – Ostrów Lednicki. Chrzcielnica Polski” ma na celu zwrócenie uwagi na znaczącą rolę regionu gnieźnieńskiego w procesie chrystianizacji ziem piastowskich oraz powstania państwa polskiego. Nie ma jednoznacznych dowodów na to, gdzie Mieszko się ochrzcił. Można jednak domniemywać, że był to teren obecnego powiatu gnieźnieńskiego. Przez część historyków wskazywane są dwa potencjalne miejsca – Gniezno oraz wyspa na Ostrowie Lednickim.

Kampania jest adresowana na rynek polski. Głównym odbiorcą kampanii mają być osoby w przedziale wiekowym 25 – 45 lat, aktywne zawodowe, z wykształceniem co najmniej średnim. Kampania jest również adresowana do szerszego grona odbiorców, zainteresowanych historią naszego kraju, dla których jubileusz chrztu Polski ma ogromne znaczenie kulturowe. Kampania ma dotrzeć również do osób planujących przyjazd na teren powiatu gnieźnieńskiego – do Gniezna, do Ostrowa Lednickiego, ale i również do Poznania, czy szerzej do Wielkopolski. Ma ona także zwrócić uwagę osób wizytujących lub przejeżdżających przez teren powiatu na znaczeniu regionu gnieźnieńskiego w kształtowaniu się procesu powstania państwa polskiego.

Partnerami kampanii są: Archiwum Archidiecezjalne w Gnieźnie; Biblioteka Publiczna Miasta Gniezna; Centrum Kultury „Scena To Dziwna”; Fundacja „Scena Pobiedziska”; Instytut Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie; Miejski Ośrodek Kultury; Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej; Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy; Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie; Stowarzyszenie „Kasztelania Ostrowska”; Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie.



Najważniejsze narzędzia marketingowe kampanii:

Ulotka promocyjna

Czterostronicowa ulotka została wyprodukowana na tę chwilę w ilości 30 tys. szt. Przewidziano jej masową dystrybucję na terenie powiatu, ale również i na zewnątrz. Ulotka docelowo zostanie przekazana do wszystkich podmiotów branży turystycznej na terenie powiatu (informacja turystyczna, muzea, hotele oraz inne miejsca noclegowe, restauracje oraz inne punkty gastronomiczne). Dzięki członkostwu Powiatu Gnieźnieńskiego w Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, część nakładu będzie również rozpowszechniona bezpłatnie na krajowych imprezach targowych, w których uczestniczy WOT. Ulotka swoją premierę miała na Targach Tour Salon w Poznaniu w dn. 12 – 14 lutego br. Ponadto część nakładu trafiła do punktów informacji turystycznej w Koninie, Wolsztynie oraz Poznaniu. Z prośbą o przekazanie odpowiedniej puli ulotki dt. rocznicy chrztu zwróciły się również Żnin oraz Muzeum Archeologiczne w Biskupinie.

Oficjalna strona kampanii www.chrzcielnicapolski.pl

Strona powstała w roku 2015, została uruchomiona na początku 2016 roku. Ma ona charakter przede wszystkim wizerunkowy, zawiera w treści informacje podobne do tych, które znajdują się na ulotce promocyjnej. Większy zakres szczegółowości odnosi się do kalendarium wydarzeń związanych z jubileuszem. Oprócz listy wydarzeń, które na bieżąco będą uzupełniane o dodatkowe treści, został zamieszczony formularz zgłoszenia imprezy, który można wypełnić i przesłać w celu umieszczenia nowego wydarzenia na stronie. Na stronie znajduje się również bezpośrednie przekierowanie na oficjalne profile Chrzcielnicy Polski w mediach społecznościowych.

Kampania w mediach społecznościowych - Facebook oraz Instagram

Z początkiem 2016 roku ruszyły oficjalne profile kampanii w mediach społecznościowych.

Adres na Facebooku: https://www.facebook.com/Chrzcielnicapolski

Adres na Instagramie: https://https://www.instagram.com/chrzcielnica_polski

Oba profile są prowadzone przez podmiot zewnętrzny na zlecenie organizatorów kampanii, tj. Powiatu Gnieźnieńskiego, Miasta Gniezna oraz Gminy Łubowo. Z firmą realizującą kampanię w mediach społecznościowych na bieżąco współpracują również partnerzy. Po 1,5 miesiąca funkcjonowania profilu na Facebooku stronę polubiło ponad 360 osób. W przeważającej większości fani strony pochodzą z Polski, co zrozumiałe bo kampania jest adresowana na rynek polski. Polubienia strony zostały również odnotowane z Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii, Holandii, Słowacji i Irlandii. Zgodnie z założeniami kampanii, aż 69% osób, do których docierają posty na Facebooku, to osoby w wieku 24 – 44 lata (44% to osoby w przedziale 25-34 lata; 25% to osoby w przedziale 35-44 lata). Kolejną najliczniejszą grupą są młodzi w wieku 18-24 lata, tj. 18%. W tak krótkim czasie strona została również zauważona przez wiele podmiotów instytucjonalnych, zarówno katolickich, jak i świeckich, w tym m.in. przez instytucje kultury, media, stowarzyszenia itp.



Wizualizacja wielkopowierzchniowa

Na wybranych budynkach użyteczności publicznej w powiecie, ze szczególnym uwzględnieniem Gniezna i Gminy Łubowo ma zostać umieszczonych kilka / kilkanaście bilbordów z logo kampanii. W Gnieźnie mają to być budynki urzędów Starostwa Powiatowego w Gnieźnie oraz Urzędu Miejskiego, domy kultury, Urząd Stanu Cywilnego, dworzec PKP, Muzeum Początków Państwa Polskiego oraz w kilku innych lokalizacjach. Na terenie gminy Łubowo zakłada się oznaczenie budynku urzędu, jak również Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy oraz wybranych miejsc o dużym natężeniu ruchu samochodów. W planach znajduje się również branding logotypem kampanii Bazyliki Prymasowskiej.

Oznakowanie wzdłuż drogi S5

Na odcinku drogi ekspresowej przebiegającej przez teren powiatu znajduje się kilka dróg biegnących nad S5 oraz przejść dla zwierząt. Na 8 betonowych nasypach podtrzymujących mosty nad drogą S5 ( 4 szt. w jedną stronę i 4 szt. w drugą stronę) zostanie namalowany logotyp kampanii. Realizacja niniejszego zadania otrzymała zgodę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu. Duże wsparcie organizacyjne przy oznakowaniu S5 zapewnia gnieźnieński oddział GDDKiA.

Reklama w pociągach Kolei Wielkopolskich.

W ramach akcji pn. „Poznaj Wielkopolskę z Kolejami Wielkopolskimi”, prowadzonej przez Koleje Wielkopolskie, na monitorach zamontowanych w pociągach będzie można zobaczyć prezentację planszową pn. „Gniezno. Ostrów Lednicki. Chrzcielnica Polski” . Informacje będą emitowane na ekranach LCD znajdujących się w nowoczesnych pojazdach kursujących w relacjach: Poznań Gł. – Gniezno – Mogilno; Poznań Gł. – Września – Konin – Kutno; Poznań Gł. – Nowy Tomyśl – Zbąszynek.

Reklama na autokarach PKS i autobusach MPK.

Planuje się wykonanie wizualizacji logo kampanii na wybranych autokarach i autobusach.

Kampania w telewizji regionalnej

Specjalnie przygotowany 15” spot reklamujący kampanię ma zostać wyemitowany w wybranym terminie (wiosennym, bądź letnim) w TVP 3 oraz w WTK. Zakłada się dwutygodniową emisję spotu w obu telewizjach. Emisja spotu w obu stacjach ma się odbywać w różnych terminach. Reklama kampanii za pośrednictwem PTV ma dotrzeć głównie do mieszkańców Wielkopolski, z kolei adresatami emitowanego spotu w WTK mają być głównie mieszkańcy Poznania. Dobór terminu oraz ilości emisji nastąpi w terminie późniejszym – w zależności od ostatecznej wyceny niniejszego zadania.

Limitowana seria gadżetów reklamowych

Na potrzeby realizacji kampanii została przygotowana limitowana seria gadżetów z logo kampanii - koszulki t-schirt, torba papierowa, kubek, smycz, pendrive. Dystrybucja gadżetów będzie się odbywała głównie poprzez media społecznościowe. Będzie organizowanych wiele konkursów, w których będzie można wygrać gadżety z logo kampanii.