BIPCzwartek, 08.6.2023

Matura w powiecie

Matura w powiecie
Wyniki te zostaÅ‚y pokazane w kontekÅ›cie wszystkich etapów edukacyjnych. Jeżeli mówimy o poprawie jakoÅ›ci ksztaÅ‚cenia, to musimy wziąć pod uwagÄ™ tÄ™ jakość od poczÄ…tku – podkreÅ›liÅ‚a dyrektor Kuźniak, odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do Raportu MiÄ™dzynarodowych BadaÅ„ PISA.

Zdawalność egzaminów maturalnych w powiecie gnieźnieńskim wyniosła 74,5 proc. Pytanie czy to jest zadowalający wynik czy nie? Z punktu widzenia pomiaru dydaktycznego można powiedzieć, że zadowalający. Pomiarowcy mówią, że jeżeli wynik jest powyżej 70 to jest zadowalający. Odnosząc z kolei do wyniku krajowego, wyniku okręgu, wyniku województwa, można mieć tu wątpliwości. Wynik ten jest niższy.

Aleksandra Kuźniak zwróciła również uwagę na wybierane na egzaminie przedmioty. Bardzo popularna jest geografia, natomiast matematykę, która od przyszłego roku będzie przedmiotem obligatoryjnym, wybrało tylko 10 proc. zdających.

Problemy z rozszerzonym

BiorÄ…c pod uwagÄ™ poziom, to w przypadku podstawowego wyniki oscylujÄ… wokół Å›redniej, natomiast w wiÄ™kszoÅ›ci przedmiotów sÄ… trochÄ™ niższe. TrochÄ™ gorzej jest jeÅ›li chodzi o poziom rozszerzony. Tutaj oprócz jÄ™zyka polskiego, wynik jest niższy od Å›redniej – powiedziaÅ‚a dyrektor.

W przypadku egzaminu zawodowego, Å›rednia w Wielkopolsce wynosiÅ‚a 54 punkty, w powiecie gnieźnieÅ„skim byÅ‚y to 53, 2 pkt. Jest to jednak taka Å›rednia, która jest liczona, biorÄ…c pod uwagÄ™ wszystkie typy szkół. Natomiast w zakresie poszczególnych typów szkół, wyglÄ…da to trochÄ™ inaczej. WyciÄ…gnęłabym z tego taki wniosek, że zdawalność etapu praktycznego jest niższa od pisemnego. To jest też prawidÅ‚owość ogólnopolska. To jest także sygnaÅ‚, że trzeba uczniom stworzyć warunki do praktycznej nauki zawodu, nie da siÄ™ nauczyć teoretycznie, jak praktycznie wykonywać pewne czynnoÅ›ci – stwierdziÅ‚a Aleksandra Kuźniak.

Dokonania i plany

Dyrektor wydziaÅ‚u oÅ›wiaty wymieniÅ‚a również, co w obecnej kadencji zostaÅ‚o zrobione na rzecz poprawy jakoÅ›ci ksztaÅ‚cenia: utworzone zostaÅ‚o Centrum KsztaÅ‚cenia Praktycznego, przyjÄ™ty nowy regulamin przyznawania dodatku motywacyjnego, dostosowanie profilów ksztaÅ‚cenia do zapotrzebowania na rynku pracy, rozszerzony zostaÅ‚ system stypendialny dla najzdolniejszych uczniów w danych dziedzinach, prowadzone sÄ… konkursy na dyrektorów placówek. W planach jest natomiast stworzenie bazy e-doradztwa, opracowanie programu ,,Praca z uczniem w domu’’, praca z uczniem zdolnym, a także odpowiednie wyposażenie szkół zawodowych.

Koalicja mówi jednym głosem i wprowadza w czyn, to co mówi

DyskusjÄ™ na temat oÅ›wiaty podsumowaÅ‚ starosta Krzysztof Ostrowski. ZaczÄ…Å‚ – jak sam okreÅ›liÅ‚ – przewrotnie. - PostawiÄ™ tezÄ™, że nasi koledzy z SLD majÄ… pecha, że koalicja, której wróżyli, ze bÄ™dzie siÄ™ kłóciÅ‚a, że nie bÄ™dzie miaÅ‚a ludzi kreatywnych, że koalicja zÅ‚ożona z Ziemi GnieźnieÅ„skie, Platformy Obywatelskiej, PiS-u, ukÅ‚on w stronÄ™ radnego niezależnego Roberta GawÅ‚a, nie tylko potrafi mówić jednym gÅ‚osem, współpracować, ale też potrafi wprowadzić w czyn to co mówi. MyÅ›lÄ™, że to wyznacza nowe standardy polityki lokalnej - powiedziaÅ‚ starosta.
Ja tylko przypomnę, w takim krótkim politycznym wstępie, że w naszym programie, który ogłosiliśmy na początku naszej kadencji były cztery punkty. Jednym z nich była edukacja. Sądzę, że nawet poziom dyskusji, która się tutaj odbywa, poziom przygotowanych materiałów, obecność Państwa na sali świadczy o tym, że zarząd i rada dotrzymuje słowa.
Jak przyznał starosta, jest jeszcze dużo pracy do wykonania. Szkoła jest nastawiona na przeciętnych, słabych, a zaprzepaszczany jest potencjał najzdolniejszych. Jest to charakterystyczne nie tylko dla naszego powiatu, ale dla całego kraju.

Merytoryczne kierownictwo najważniejsze!

Od czego zależy skuteczność kształcenia? Krzysztof Ostrowski wymienił 11 czynników, które określił prof. Bolesław Niemierko. Na pierwszym miejscu stawia on merytoryczne kierownictwo (dlatego, co podkreślił starosta, tak ważna jest polityka kadrowa, którą zarząd powiatu prowadzi, a która wywołuje tyle emocji wśród członków SLD), następnie jest wspólna wizja, wspólne cele, wysokie oczekiwania, ambitne zadania, systematyczne ocenianie osiągnięć uczniów w szkole, podnoszenie kwalifikacji przez nauczycieli oraz pozyskiwanie rodziców do partnerstwa ze szkołą.
Jako przykÅ‚ad poprawy jakoÅ›ci ksztaÅ‚cenia, która nastÄ…piÅ‚a po zmianie dyrektora, starosta podaÅ‚ Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Gnieźnie. ZSP nr 2. - Od 1 wrzeÅ›nia ubiegÅ‚ego roku dyrektorem jest pan Sylwester Sip. Przez wiele lat dyrektorem byÅ‚ pan Kowalczewski, broniony tutaj przez kolegów z SLD i paniÄ… Lidie Rezler. I teraz powiem PaÅ„stwu co przez rok można byÅ‚o w tej szkole zrobić. Utworzono Centrum KsztaÅ‚cenia Praktycznego, co przez 8 lat nie udawaÅ‚o siÄ™ zrobić. Otworzono z dniem 1 października 2007 roku OÅ›rodek DoksztaÅ‚cania i Doskonalenia Zawodowego – ten oÅ›rodek wykonaÅ‚ 25 kursów zawodowych. JeÅ›li chodzi o bazÄ™ dydaktycznÄ… – powstaÅ‚a nowa pracownia elektroniczna z wyposażeniem, nowe klasopracownie, praktycznie ze Å›rodków zewnÄ™trznych. I co usÅ‚yszaÅ‚em z okazji otwarcia roku szkolnego - trzykrotnie poprawiono wynik egzaminów zewnÄ™trznych zawodowych. Wszystkie wyniki przekraczajÄ… Å›redniÄ… krajowÄ…, trzykrotnie poprawiono wynik zewnÄ™trznych egzaminów zawodowych. ProszÄ™ paÅ„stwa ja wiem, że to jest przykÅ‚ad skrajny, ale mam też prawo takie przykÅ‚ady przytaczać.

Tracimy zdolną młodzież

Starosta zwróciÅ‚ również uwagÄ™ na dane dotyczÄ…ce wyniku egzaminu gimnazjalnego uczniów zdajÄ…cych do trzech gnieźnieÅ„skich liceów ogólnoksztaÅ‚cÄ…cych – I, II i III oraz zdawalność matur w tych szkoÅ‚ach. I tak: I LO – 97 proc. zdawalnoÅ›ci, ,,wejÅ›ciówka’’, czyli wynik egzaminu gimnazjalnego 70 pkt., II LO 96 proc. zdawalnoÅ›ci – wejÅ›ciówka – 77 pkt., III LO – 96 proc. zdawalnoÅ›ci – wejÅ›ciówka – 61, 86 pkt. - Tracimy gdzieÅ› zdolnÄ… mÅ‚odzież, dlatego wpadÅ‚em na pomysÅ‚, który spróbujemy jeszcze w tym roku wprowadzić w czyn, aby tÄ™ mÅ‚odzież, która chce siÄ™ uczyć, która najczęściej wybiera poziomy rozszerzone po prostu dodatkowo doksztaÅ‚cać przez najlepszych profesorów, przez najlepszych wychowawców w ramach specjalnych zajęć pozalekcyjnych, ale nie w obrÄ™bie szkoÅ‚y, ale pozaszkolnych – poinformowaÅ‚ starosta.

Pro publico bono

I na koniec chciaÅ‚bym zÅ‚ożyć deklaracjÄ™, że we wszystkim, co siÄ™ dziaÅ‚o przez ostatnie dwa lata w oÅ›wiacie i myÅ›lÄ™, że przez nastÄ™pne dwa lata bÄ™dzie siÄ™ dziaÅ‚o, w szanownym gronie, z paniami i panami dyrektorami, także z gronem pedagogicznym, z rodzicami, bo przecież ta współpraca z rodzicami jest bardzo ważna, z uczniami, przyÅ›wieca jeden cel – pro publico bono. BÄ™dziemy dziaÅ‚ać i interes ucznia bÄ™dzie ponad wszystkim.

Ewa Michalak
drukuj:
udostępnij:
PROJEKTY REALIZOWANE PRZEZ POWIAT

reklama aplikacji mobilnej
Rejestracja rezerwacji pojazdów
Status kolejki