BIPPiÄ…tek, 09.6.2023

Wprowadzenie do tutoringu wychowawczego

Wprowadzenie do tutoringu wychowawczego
Program ten jest próbą praktycznego rozwiązania problemów napotykanych w kształceniu młodzieży na poziomie gimnazjum i liceum, sposobem poszukiwania środków dla skutecznego wspomagania ucznia w jego rozwoju, niezależnie od uwarunkowań podyktowanych jego predyspozycjami psychofizycznymi, jak i posiadanym habitusem, czyli pomysłotwórczym otoczeniem jego osoby. Skuteczność programu upatrywana jest w zmianach relacji pomiędzy nauczycielem i uczniem oraz w zakresie opieki szkolnej i związanych z nią oddziaływań wychowawczych w oparciu o zasady pedagogiki dialogu personalnego. Zmiana relacji i idące za nią zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w szkole zarówno uczniów, jak i nauczycieli jest warunkiem budowania gotowości ucznia do podjęcia zadania nauki, a nauczycieli -gotowości do jego wspierania.


Na czym polega realizacja systemu tutoringu wychowawczego?

Dalekosiężnym efektem programu jest zintegrowanie czterech Å›rodowisk: nauczycieli, uczniów, rodziców i pracowników obsÅ‚ugi szkoÅ‚y we współpracy nad wykonaniem wspólnego zadania „uczenia siÄ™", czyli zbudowania w szkole „wspólnoty uczÄ…cej siÄ™". Program polega na zmianie systemu opieki szkolnej z grupowego - „wychowawstwa  klasowego" na zindywidualizowany - tutorski  -  skierowany w swoim zadaniu opiekuÅ„czo-wychowawczym i relacjach na każdego ucznia z osobna. Zmiana polega na wprowadzeniu do zespoÅ‚u klasowego obok wychowawcy (który też peÅ‚ni rolÄ™ tutora) dwóch nauczycieli i przejÄ™ciu przez każdego z nich bezpoÅ›redniej opieki nad 10 uczniami. Wychowawca klasy peÅ‚ni rolÄ™ lidera tego zespoÅ‚u tutorów i koordynatora programu wychowawczego w ramach klasy. Opiekunowie pracujÄ… indywidualnie z uczniami, nie zaniedbujÄ…c relacji uczeÅ„ > grupa podopiecznych > klasa, przy czym idealne rozwiÄ…zanie stanowi możliwość zapewnienia uczniowi wyboru opiekuna.


Jakie zadania stojÄ… przed tutorem?

Tutor może prowadzić tutoriale (czyli spotkania dla jednego, bÄ…dź niewielkiej grupki uczniów) dla chÄ™tnych uczniów i takich, którzy tego potrzebujÄ… (olimpijczycy, indywidualny tryb nauczania, uczniowie ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi). Jego dziaÅ‚ania mogÄ… być znakomitym uzupeÅ‚nieniem dydaktycznej oferty szkoÅ‚y. Tutor może również pracować w systemie klasowo – wychowawczym, albo przejmujÄ…c zadania wychowawcy klasy w odniesieniu do maksymalnie dziesiÄ™ciu uczniów, albo wspierajÄ…c wychowawcÄ™ klasy, pracujÄ…c z dziesiÄ…tkÄ… jego wychowanków. Tutor w szkole wprowadza nowÄ… jakość pracy indywidualnej z uczniem dlatego jego praca różni siÄ™ znaczÄ…co od pracy innych nauczycieli. Tutor może również speÅ‚niać bardzo ważnÄ… rolÄ™ w systemie edukacji domowej. 


Od kiedy tutoring wychowawczy w Gnieźnie?

Projekt tutoringu wychowawczego wchodzi w zakres GnieźnieÅ„skiego Programu Wspierania SzkoÅ‚y, a przygotowanie do jego wdrożenia inicjuje szkolenie tutorskie. Pierwsze z nich – w I LO - odbyÅ‚o siÄ™ 26 marca, kolejne cztery odbÄ™dÄ… siÄ™ w II LO, III LO, ZSP nr 4, ZSP w Witkowie.


Jakie sÄ… cele programu szkoleniowego wprowadzajÄ…cego ideÄ™ tutoringu ?

Celem programu szkoleniowego „Wprowadzenie w tutoring” jest przygotowanie nauczycieli do pracy metodÄ… tutorskÄ… od wrzeÅ›nia 2010 r. i do odegrania w swoich szkoÅ‚ach roli lidera zespoÅ‚u tutorskiego. Trenerzy i tutorzy prowadzÄ…cy szkolenie w piÄ™ciu różnych szkoÅ‚ach ponadgimnazjalnych na terenie powiatu gnieźnieÅ„skiego wyjaÅ›niÄ… cele, rodzaje i proces tutoringu wychowawczego, przybliżą problematykÄ™ pedagogiki dialogu oraz personalno – egzystencjalnej, okreÅ›lÄ… cechy profilu tutorskiego, omówiÄ… zagadnienie edukacji pozytywnej, przedstawiÄ… narzÄ™dzia pracy tutora oraz metodÄ™ case study w jego pracy.
















drukuj:
udostępnij:
PROJEKTY REALIZOWANE PRZEZ POWIAT

reklama aplikacji mobilnej
Rejestracja rezerwacji pojazdów
Status kolejki