Celem tego projektu jest ksztaÅ‚towanie postawy patriotycznej, pogłębianie wiedzy o losach Polaków na Wschodzie, tworzenie wiÄ™zi pokoleniowej miÄ™dzy spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ… szkolnÄ… a rodakami mieszkajÄ…cymi na Wschodzie. Po realizacji tego projektu uczeÅ„ powinien znać wydarzenia decydujÄ…ce o losach Polaków na Wschodzie, postaci i wydarzenia historyczne zwiÄ…zane z miejscami martyrologii, postawy Polaków wobec terroru sowietskiego. Realizatorzy projektu majÄ… głębokÄ… nadziejÄ™, że Projekt wpÅ‚ynie na ksztaÅ‚towanie postaw mÅ‚odych ludzi, a wiÄ™c nauczy: krytycyzmu wobec zakÅ‚amania zbrodni katyÅ„skiej oraz wobec panujÄ…cych w spoÅ‚eczeÅ„stwie stereotypów, solidarnoÅ›ci z waÅ‚czÄ…cymi o wolność i niepodlegÅ‚ość paÅ„stwa, a wreszcie aktywnego uczestnictwa w budowaniu nowej Å›wiadomoÅ›ci historyczno-kulturowej. WÅ‚aÅ›nie ten ostatni cel, to wielkie wyzwanie dla mÅ‚odego pokolenia, gdyż poznanie prawdziwej historii, to punkt wyjÅ›cia do budowania przyszÅ‚oÅ›ci, bo przecież po to poznajemy przeszÅ‚ość, aby zrozumieć teraźniejszość i lepiej uksztaÅ‚tować przyszÅ‚ość. To cele, które zostaÅ‚y zaplanowane, ale rzeczywistość dopisaÅ‚a kolejne, trudne wyzwania…
… w nocy z dziewiÄ…tego na dziesiÄ…ty kwietnia o godzinie 2.15 rozpoczÄ™liÅ›my wyjazd edukacyjno – historyczny, który już rano, 10 kwietnia zmieniÅ‚ swój charakter i staÅ‚ siÄ™ pielgrzymkÄ… o charakterze patriotycznym. StaÅ‚o siÄ™ to wówczas, gdy, przekraczajÄ…c granicÄ™ polsko-litewskÄ…, otrzymaliÅ›my wiadomość o katastrofie w SmoleÅ„sku, w SmoleÅ„sku, do którego wÅ‚aÅ›nie zmierzaliÅ›my, aby oddać hoÅ‚d ofiarom pomordowanym w Katyniu. Katastrofa w SmoleÅ„sku zmieniÅ‚a również nasz sposób przeżywania tego, co widzieliÅ›my i w czym uczestniczyliÅ›my i miaÅ‚a wpÅ‚yw na interpretacjÄ™ miejsc martyrologii. RozpoczÄ™liÅ›my od wziÄ™cia udziaÅ‚u w dramie o przetrwaniu w sowietskim bunkrze, gdzie, bÄ™dÄ…c pięć metrów pod ziemiÄ…, mieliÅ›my możliwość przenieść siÄ™ w przeszÅ‚ość i stać siÄ™ obywatelami paÅ„stwa totalitarnego. Taka forma nauczania historii uÅ›wiadamia mÅ‚odemu pokoleniu, aby uczyć siÄ™ na błędach, wyciÄ…gać wnioski z historii, aby zrozumieć, kim jesteÅ›my i dlaczego.
Potem już KatyÅ„, Ponary, Kuropaty – miejsca kaźni i podążanie Å›ladami MarszaÅ‚ka PiÅ‚sudskiego, którego sÅ‚owa:
…być może, historia w swych wielkich niezbadanych decyzjach kopie miÄ™dzy nami rów i przepaść. Być może, dzieci nasze bÄ™dÄ… dla siebie nie braćmi, a obcymi. Jednak nam wolno i trzeba poczynić usiÅ‚owania, aby te wyroki, jeÅ›li muszÄ… siÄ™ urzeczywistnić, nie obeszÅ‚y siÄ™ bez naszej próby przynajmniej ich zÅ‚agodzenia…
nabrały innego wymiaru niż podczas poprzedniego wyjazdu. Obecność dostojników państwowych w Katyniu miała być, z pewnością, taką próbą łagodzenia wyroków. W obliczu tych wydarzeń zrodziło się na gorąco pytanie, jakiego znaczenia nabierze katastrofa w Smoleńsku? I tak się stało, że mieliśmy możliwość uzyskania odpowiedzi na nie, gdy przybyliśmy do Smoleńska na miejsce katastrofy, aby oddać hołd ofiarom tragedii. Zastaliśmy miejsce, w którym pełno już był biało-czerwonych kwiatów, przynoszonych przez Polaków, ale także Rosjan, którzy składali nam wyrazy współczucia. Doświadczyliśmy tego także w każdym innym miejscu naszego zwiedzania. Odnosi się wrażenie, że ta, nazwana przez Marszałka przepaść, paradoksalnie ulega spłyceniu, miejmy tylko nadzieję, że na trwałe, a nie jest to krótkotrwały efektem, wynikający z emocji. W miejscu tragedii pozostawiliśmy krzyż z napisem:
Polskim Patriotom – ofiarom katastrofy lotniczej 10 kwietnia 2010, których Å›mierć pokonaÅ‚a faÅ‚sz historii, uÅ›wiadamiajÄ…c Å›wiatu dramat Polaków zamordowanych bestialsko w Katyniu.
Mieszkańcy Powiatu Gnieźnieńskiego
Kolejne, zwiedzane miejsca pogłębiaÅ‚y naszÄ… Å›wiadomość narodowÄ…, wystarczy wymienić|: Lachowicze, skÄ…d pochodzi Tadeusz Rejtan, Kossowo Poleski, miejsce urodzenia Tadeusza KoÅ›ciuszki, gdzie na kamieniu upamiÄ™tniajÄ…cym jego życie odczytaliÅ›my napis w jÄ™zyku biaÅ‚oruskim - Tadeusz KoÅ›ciuszko – wielki syn biaÅ‚oruskiej ziemi, Lenino, mogiÅ‚y powstaÅ„ców, rozsiane w różnych miejscach BiaÅ‚orusi. PodążaliÅ›my także Å›ladami wielkich Polaków – Mickiewicza, SÅ‚owackiego Orzeszkowej, GaÅ‚czyÅ„skiego, Moniuszki, Lelewela. Losy tych ludzi staÅ‚y siÄ™ ważnÄ… lekcjÄ… kultury, historii, a sÅ‚owa MiÅ‚osza - W Ojczyźnie mojej, do której nie wrócÄ™… - uÅ›wiadamiaÅ‚y wymiar naszego pobytu W TYCH MIEJSCACH i wÅ‚aÅ›nie W TYM CZASIE!