Historia, tradycja i przygoda, czyli „skocz na weekend” do Wielkopolski
Trzy atrakcje turystyczne Powiatu Gniezno są magnesami całej kampanii - mowa o Wzgórzu Lecha w Gnieźnie, Ostrowie Lednickim oraz Gnieźnieńskiej Kolejce Wąskotorowej.
Kampania promocyjna województwa wielkopolskiego w kraju i za granicą ma na celu pokazanie naszego regionu jako krainę magiczną, osadzoną w niepowtarzalnych realiach wytworzonych przez lata historii i tradycji. Wielkopolska jest ukazana jako swoisty azyl turystyczny, gdzie można przeżyć niezapomnianą przygodę oraz dotknąć wielkiej historii.
W ramach ogólnopolskiej kampanii województwa wielkopolskiego została ustalona grupa docelowa adresatów kampanii (na podstawie badań przeprowadzonych w roku 2011 przez firmę BioStat Sp. J. z Rybnika) - województwa mazowieckie, dolnośląskie, śląskie, pomorskie, łódzkie oraz wielkopolskie. Jeśli chodzi o rynki zagraniczne - głównymi odbiorcami są: Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania i Holandia. Wykorzystywanymi mediami (dla odbiorców krajowych) są: telewizja ogólnopolska (wysoko zasięgowa oraz kanały tematyczne) oraz Internet. W przypadku odbiorców zagranicznych - tylko Internet.
Na potrzeby ww. kampanii zostały opracowane 4 główne hasła i produkty kampanii. Są to:
- "Otwórz się na historię" - główne miejsca to: Gniezno (Wzgórze Lecha z Katedrą) oraz Ostrów Lednicki; Gród na Zawodziu w Kaliszu; Konin - słup koniński; Lubiń - średniowieczne opactwo benedyktyńskie; Gród Pobiedziska
- "Wkręć się w tradycję" - pałac w Rokosowie; wiatrak w Śmiglu; ratusz w Kaliszu; Kopalnia Soli w Kłodawie; Nowy Tomyśl - największy wiklinowy kosz świata
- "Kolej na przygodę" - Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa; Wyrzyska Kolejka Powiatowa w Białośliwiu (dworzec); Krzywińska Kolej Drezynowa; Parowozownia w Wolsztynie
- "Skocz na weekend"
- turystyka wodna - marina w Czarnkowie; jezioro chodzieskie + stok narciarski w Chodzieży; "Konwaliowy" szlak kajakowy
- turystyka rowerowa -Wielkopolski System Szlaków Rowerowych
- turystyka konna - centrum hipiki w Jaszkowie; "Wielkopolska Podkowa" (Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Gościnna Wielkopolska"
Dla każdego z ww. produktów kampanii zostały dobrane kanały dystrybucji zarówno w Internecie
(m.in.
www.visitwielkopolska.eu, linki sponsorowane), poprzez media społecznościowe
(m.in. facebook, pinterest, twitter, foursquare), aktywne fora internetowe
(np.
www.podróże-forum.pl;
www.forum-turystyczne.pl;
www.national-geographic.pl;
www.globforum.pl/forum;
www.eturystyka.org.pl/forum;
www.podrozeforum.pl), niestandardowe działania promocyjne
(np. eventy w postaci dodatkowych stoisk promocyjnych na targach turystycznych, strefy ambientu we Wrocławiu,
Warszawie, łodzi, Gdańsku), działania PR, wydanie przewodnika promocyjnego pn. "Odkryj Wielkopolskę" oraz
w telewizji, poprzez emisję 30 sek. spotu w okresie od 18 czerwca do 30 września 2013 roku.
Docelowo ma zostać osiągnięty wskaźnik oglądalności na poziomie 16,3 mln telewidzów.
Warto dodać, że w ramach realizowanej kampanii wizerunkowej swoje twarze zdecydowali się użyczyć:
- Szymon Ziółkowski - jeden z najbardziej utytułowanych polskich lekkoatletów. Ma w dorobku trzy medale mistrzostw świata. Dokonał rzadkiej sztuki zwyciężając pięciokrotnie z rzędu (2004-2008) w superlidze Pucharu Europy
- Izabela Dylewska - Światowiak - kajakarka, dwukrotna brązowa medalistka igrzysk olimpijskich, medalistka mistrzostw świata i Europy
- Aneta Pastuszka - Konieczna - kajakarka, czterokrotna olimpijka (Atlanta 1996, Sydney 2000, Ateny 2004, Pekin 2008), srebrna medalistka z igrzysk olimpijskich w Pekinie (2008) w parze z Beatą Mikołajczyk, a także dwukrotna brązowa medalistka olimpijska
- Jan AP Kaczmarek - wybitny kompozytor, autor muzyki do ponad pięćdziesięciu filmów długometrażowych i dokumentalnych, laureat Oskara za muzykę do filmu \'Marzyciel\'
Pierwsza kampania wizerunkowa realizowana przez WielkopolskÄ… OrganizacjÄ™ TurystycznÄ… w roku 2013 jest
elementem projektu unijnego pn. "Kompleksowa promocja wiodących produktów turystycznych Wielkopolski"
współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach WRPO na lata 2007 - 2013.
Wartość całego projektu wynosi 4 mln 580 tys. zł., z czego wartość dofinansowania UE wynosi 3 mln 353 tys. zł.
W ramach realizowanego projektu, oprócz przygotowania i realizacji kampanii wizerunkowej, został opracowany nowy
logotyp i hasło reklamowe Wielkopolski pn. "Wielkopolska - wielka historia, wielka przygoda" oraz cały system
identyfikacji wizualnej. Została także stworzona zabudowa stoiska promocyjnego Wielkopolski, która jest
prezentowana na kilkunastu w skali roku targach krajowych i zagranicznych (udział w nich jest również
finansowany z niniejszego projektu). Ponadto została stworzona strona internetowa dot. turystyki
kolejowej w Wielkopolsce
www.turystyka-kolejowa.eu,
a także zostało sfinansowane tłumaczenie na dwie
nowe wersje językowe portalu
www.wielkopolska.travel
(holenderski i rosyjski). Jednym z ważniejszych
zadań w projekcie było również przeprowadzenie badań ruchu turystycznego w Wielkopolsce w roku 2011.
Badanie po raz drugi zostanie przeprowadzone w roku 2013. Ponadto został przeprowadzony cykl specjalistycznych
szkoleń dla kadr turystycznych w zakresie promocji i rozwoju produktów turystycznych (w szkoleniach
uczestniczyli m.in. pracownicy Wydziału Promocji i Rozwoju gnieźnieńskiego starostwa oraz Powiatowego
Centrum Informacji Turystycznej). Dzięki unijnym środkom możliwy był również wydruk nowych oraz dodruk
już istniejących wydawnictw turystycznych o Wielkopolsce, włącznie z przygotowaniem nowej szaty graficznej
(w sumie do tej pory WOT wydało 24 różnych folderów w kilku wersjach językowych oraz serię kilkunastu
skÅ‚adanek promocyjnych "Weekend w…").
Przypomnijmy, Powiat Gniezno jest członkiem regionalnej organizacji turystycznej od początku 2008 roku. Na dzień 31 grudnia 2012 roku Wielkopolska Organizacja Turystyczna liczyła 84 członków, w tym: samorząd województwa wielkopolskiego; 8 powiatów; 33 miasta i gminy; 4 stowarzyszenia; 2 muzea; 26 dużych przedsiębiorców z branży turystycznej; 4 wyższe uczelnie oraz 6 innych podmiotów wyżej niesklasyfikowanych. W 2012 roku organizacja odnotowała przyrost członków o 16,7 %. W roku 2012 budżet Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej wynosił 3 972 219 zł. Od maja 2011 roku Dyrektor Wydziału Promocji i Rozwoju gnieźnieńskiego starostwa jest członkiem Zarządu Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, tym samym powiat ma realny wpływ na kreowanie polityki turystycznej w całym województwie. Powiat gnieźnieński jest jednym z najbardziej aktywnych członków
Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, co się przejawia udziałem w większości przedsięwzięć realizowanych przez WOT, jak np. targi w kraju i za granicą; giełdy turystyczne; wizyty studyjne dziennikarzy krajowych i zagranicznych; akcje specjalne jak np. podczas Euro 2012 czy dwukrotny udział w nagraniach odcinka wielkopolskiego programu podróżniczego emitowanego przez TVP 1 pn. "Nie ma jak Polska"; obecność w wielu publikacjach wydawanych przez
WOT, czy na stronie
www.wielkopolska.travel itd.

zobacz spot