Strategia rozwoju turystyki w nowym ujęciu
Obecnie ruszają konsultacje społeczne mające na celu możliwość zgłoszenia sugestii w odniesieniu do tego sektorowego dokumentu.
Projekt strategii został zamieszczony na stronie internetowej
www.powiat-gniezno.pl w dziale ROZWÓJ LOKALNY, natomiast opinie i uwagi można zgłaszać na adres:
promocja3@powiat-gniezno.pl. Konsultacje społeczne będą prowadzone w okresie od 28 lipca 2014 roku do 31 sierpnia 2014 roku.
Ostatecznie dokument zostanie poddany do zatwierdzenia Radzie Powiatu Gnieźnieńskiego.
Strategia rozwoju turystyki dla Powiatu GnieźnieÅ„skiego z ujÄ™ciem produktów turystycznych na lata 2008 – 2020 zostaÅ‚a przyjÄ™ta uchwałą Rady Powiatu w dniu 21 lutego 2008 roku. W latach 2010 i 2013 realizacja sektorowej strategii turystycznej byÅ‚a dwukrotnie raportowana. W zwiÄ…zku z dużymi zmianami w tym obszarze, pojawiajÄ…cymi siÄ™ nowymi wyzwaniami oraz trendami nastÄ…piÅ‚a potrzeba zmiany zapisów strategii z uwagi na jej wysoki stopieÅ„ dezaktualizacji.
PrzyjÄ™ta w 2008 roku przez RadÄ™ Powiatu „Strategia rozwoju turystyki dla powiatu gnieźnieÅ„skiego z ujÄ™ciem produktów turystycznych na lata 2008 – 2020” zawieraÅ‚a 27 produktów, które w zaktualizowanej postaci zostaÅ‚y skompilowane do iloÅ›ci 12 produktów. Zanalizowano dziaÅ‚ania zrealizowane od poczÄ…tku istnienia strategii, jak i również poddano pod rozwagÄ™ dalszÄ… wizjÄ™/realizacjÄ™ dotychczasowych produktów. Wszystko to odbywaÅ‚o siÄ™ pod nadzorem ZespoÅ‚u Konsultacyjnego ds. aktualizacji niniejszej strategii powoÅ‚anego
Przez Starostę Gnieźnieńskiego w roku 2014, w którego skład weszli specjaliści z zakresu turystyki z terenu powiatu.
W dokumencie wyznaczono dla powiatu gnieźnieńskiego najbardziej charakterystyczne grupy produktowe (główne obszary, dla których należy przygotować oddzielne produkty turystyczne, dostosowane do ściśle określonych oczekiwań):
- Na Szlaku Piastowskim
- Turystyka pielgrzymkowa i religijna - poznawcza
- Aktywny wypoczynek
Na bazie ww. grup produktowych oraz na podstawie oceny zmian w zakresie popytu, zmian potencjału obszaru oraz weryfikacji już podjętych działań wyselekcjonowano 12 produktów przebudowując ich strukturę. Te ostatecznie przyjęte jako propozycje strategii, przypisano do poszczególnych grup produktowych:
- Grupa Produktowa: Na Szlaku Piastowskim
Gniezno – Kolebka paÅ„stwa na Szlaku Piastowskim (A)
Na wyspie władców (C)
Królewskie Miasto Gniezno (B)
Koronacja Bolesława Chrobrego (A)
Rowerem wzdłuż Szlaku Piastowskiego (A)
Wiejska zagroda na Szlaku Piastowskim (C)
- Grupa Produktowa: Turystyka religijna
Od świętego Wojciecha do Maryi i Józefa (C)
Święty i jego pielgrzym: Śladami Wojciecha i Ottona III (B)
Droga Świętego Jakuba: Od Gniezna do Composteli (C)
Pola Lednickie: Stąd nasz ród i nasza wiara (pakiet) (A)
- Grupa Produktowa: Aktywny wypoczynek
Rowerem, kolejkÄ… wÄ…skotorowÄ… do Gniezna (B)
Cztery Pory Roku w Skorzęcinie (B)
Ze względu na fakt, że nie jest możliwe wdrażanie wszystkich produktów jednocześnie (względy promocyjne, brak potrzebnej infrastruktury, stopień zaangażowania interesariuszy, dostępne środki itp.), zdecydowano priorytetowo potraktować te produkty, które można oferować w oparciu o istniejącą infrastrukturę i zaawansowany stopień współpracy przynajmniej części interesariuszy. W konsekwencji opisane wyżej produkty przypisano do trzech kategorii priorytetowych: A, B i C.
O pomyślności realizacji strategii zdecyduje w przyszłości wola współpracy wielu podmiotów, determinacja poszczególnych samorządów w zakresie rzeczywistej realizacji założonych celów, jak również skuteczność pozyskania dodatkowych środków finansowych.
Pliki do pobrania