1) zgodnie z art. 83 f ust. 1 pkt 14 i ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody drzewa i krzewy stanowiące złomy lub wywroty na terenie powiatu gnieźnieńskiego, mogą być usuwane przez jednostki ochrony przeciwpożarowej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu, po przekazaniu do organu właściwego do wydania zezwolenia na usunięcia drzewa lub krzewu, w terminie 30 dni od dnia usunięcia drzewa lub krzewu, informacji o terminie, miejscu i przyczynie ich usunięcia oraz liczbie drzew lub powierzchni usuniętych krzewów, a także dokumentację fotograficzną przedstawiającą usunięte drzewo lub krzew.
W przypadku drzew lub krzewów znajdujących się na terenie nieruchomości będącej własnością gminy, organem właściwym do przedłożenia informacji oraz dokumentacji fotograficznej, o której mowa w pkt 1, jest Starosta Gnieźnieński.
2) osoby fizyczne lub inne podmioty mające nieruchomości na terenie powiatu gnieźnieńskiego po sporządzeniu dokumentacji fotograficznej winny kontaktować się z właściwą gminą ze względu na miejsce położenia nieruchomości lub jeśli nieruchomość wpisana jest do rejestru zabytków z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Poznaniu tel. 61 852 80 03, 61 852 80 04.
3) właściciele lasów prywatnych fakt zniszczenia drzewostanu winni zgłaszać do Wydziału Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Gnieźnie z podaniem lokalizacji lasu tj. miejscowości, nr ewidencyjnego działki, arkusza mapy oraz szacunkowej powierzchni zniszczeń wraz z dokumentacją fotograficzną.
4) Mieszkańcy, którym w wyniku nawałnicy uszkodzeniu uległo pokrycie dachu z eternitu, winni zgłaszać się do Urzędu Gminy właściwej ze względu na miejsce położenia danej nieruchomości, w celu złożenia wniosku lub przyspieszenia prac związanych z usuwaniem azbestu.