BIPNiedziela, 17.11.2019

Skuteczny marketing na Szlaku Piastowskim

Skuteczny marketing na Szlaku Piastowskim

21 maja br. w Starostwie Powiatowym w Gnieźnie odbyło się szkolenie „Skuteczny marketing turystyczny. Jak promować atrakcje ze szlaków tematycznych?”, prowadzone przez blogerów Kasię i Macieja Marczewskich z Fundacji „Ruszaj w Drogę!”. Szkolenie zorganizował  Klaster Turystyczny „Szlak Piastowski w Wielkopolsce”, który na zaplanowany przez siebie cykl szkoleń i warsztatów dedykowanych Szlakowi Piastowskiemu, pozyskał środki z Samorządu Województwa Wielkopolskiego. W sali sesyjnej zgromadzili się przedstawiciele branży turystycznej działający w przestrzeni Szlaku, osoby reprezentujące jego obiekty, reprezentanci samorządów, organizacje turystyczne i podmioty działające w branży hotelarskiej.

Pierwsze, wiosenne spotkanie, było początkiem dalszych działań, które będą kontynuowane jesienią.

Jak skutecznie przekonać turystów do zwiedzania Szlaku Piastowskiego? Według Marczewskich istnieją dwa typy turystów: ci, którzy odwiedzą dane miejsce, bo już to zaplanowali i czują taką potrzebę oraz ci, którzy jeszcze nie wiedzą gdzie pojechać. Tych drugich trzeba do siebie skutecznie przyciągnąć! Jak to zrobić? Uczestnicy dowiedzieli się tego dzięki poznaniu m.in. koncepcji siedmiu grzechów głównych tekstów turystycznych, metody storytellingu, techniki konstrukcji persony oraz 12 kroków sukcesu turystycznego tekstu.

Szkolenie składało się z trzech modułów: redakcja i copywriting, psychologia i marketing oraz technologia i dystrybucja. Głównym celem szkolenia była nauka pisania dobrych tekstów turystycznych. Zaprezentowano jakie tematy należy w nich podejmować, o czym je pisać, dla kogo oraz jak, gdzie i w jakiej formie je promować. Poznali m.in. „zakazane zwroty i słowa” w tekstach turystycznych i metody, za pomocą których można ich uniknąć. Podczas warsztatów poszukiwano rozwiązania jednego z podstawowych problemów pisarskich - jak sprawić, by tekst nie był ani zbyt ogólny, ani zbyt szczegółowy.

Uczestnicy szkolenia wykorzystali swoją wiedzę i kreatywność w różnorodnych ćwiczeniach praktycznych: napisaniu tweeta, analizie materiałów promocyjnych i stworzeniu tzw. persony – przedstawiciela grupy potencjalnych odbiorców oferty. Prowadzący zapewnili potrzebne materiały oraz zaprezentowali swój zbiór różnorodnych materiałów służących promocji turystyki (przewodników, ulotek, broszur, map), które zebrali ze wszystkich zakątków Polski. Miały służyć odbiorcom jako inspiracja, a przykłady nieudanych publikacji prezentowano ku przestrodze.

Każdy, kto brał udział w warsztatach miał okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat promocji atrakcji turystycznych ze szlaków w najważniejszych mediach społecznościowych – na  Facebooku i Instagramie. Specyfiką tego rynku jest dynamiczny, trudny do przewidzenia rozwój. Sami prowadzący przez lata swojej zawodowej i hobbystycznej obecności w Internecie byli świadkami wzlotów i upadków nie tylko poszczególnych trendów w social media, ale również całych aplikacji i stron. Dzięki analizie tych kanałów komunikacji, wypracowali skuteczne metody służące promocji atrakcji i regionów turystycznych. Wiele z nich mogło być zaskakujących dla uczestników.  Zasady, na których opiera się Facebook przy prezentacji użytkownikom promowanych postów oraz analiza, dlaczego jeden post z tego samego fanpage'a może być częściej „klikany” niż inny, to tylko niektóre z zagadek rozwiązanych przez szkoleniowców.

Poczucie humoru, swoboda w prowadzeniu dyskusji i kompetencje Kasi i Macieja Marczewskich pozytywnie wpłynęły na atmosferę szkolenia, nie obniżając jego wartości merytorycznej. Blogerzy chętnie odpowiadali na wszystkie pytania uczestników, służyli radą i cennymi wskazówkami. Wiedza przekazana przez nich na szkoleniu z pewnością będzie przydatna w opracowywaniu materiałów promocyjnych i promowaniu atrakcji turystycznych Szlaku Piastowskiego, także jako całości.

Wszystkie te nowe umiejętności będzie można usystematyzować i rozwijać podczas kolejnych spotkań szkoleniowych, które Klaster Turystyczny „Szlak Piastowski w Wielkopolsce” zaplanował jesienią tego roku. Informacje i szczegóły odnośnie tych spotkań będą dostępne na stronie www.szlakpiastowski.pl.

Na szkolenie zgłosili się reprezentanci następujących instytucji:

  • Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy
  • Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna
  • Urząd Miasta i Gminy Trzemeszno
  • Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Wielkopolskiego
  • Lokalna Organizacja Turystyczna MARINA Konin
  • Skansen Miniatur Szlaku Piastowskiego w Pobiedziskach
  • Urząd Miejski w Wągrowcu
  • Urząd Miejski w Pyzdrach
  • Wielkopolska Organizacja Turystyczna
  • Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
  • Muzeum Początków Państwa Polskiego
  • Starostwo Powiatowe we Wrześni
  • Starostwo Powiatowe w Koninie
  • Starostwo Powiatowe w Gnieźnie
  • Organizacja Turystyczna Szlak Piastowski
  • Informacja Turystyczna Brześć Kujawski
  • Sieć Hoteli Pietrak
  • Centrum Informacji Turystycznej w Kaliszu

 

drukuj:
udostępnij:
Projekty realizowane przez powiat

Projekty realizowane przez powiat

reklama aplikacji mobilnej
Rejestracja rezerwacji pojazdów
Projekt współfinansowany

Projekt Wdrożenie zaawansowanych e-usług dla klientów Starostwa Powiatowego w Gnieźnie oraz jednostek podległych współfinansowany ze środków
Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020 w ramach konkursu Rozwój elektronicznych usług publicznych