Umowa o dofinansowanie projektu zostaÅ‚a podpisana w dniu 21 maja 2007 r. Projekt jest realizowany zgodnie z kategoriÄ… interwencji nr 173 – Wspólne usÅ‚ugi dla przemysÅ‚u turystycznego (obejmujÄ…ce dziaÅ‚alność promocyjnÄ…, sieci, konferencje i targi handlowe).
Projekt „Dobre miejsce, królewska tradycja” jest projektem o charakterze turystycznym majÄ…cym na celu promocjÄ™ spoÅ‚eczno – gospodarczÄ… Powiatu GnieźnieÅ„skiego. Celem szczegółowym jest natomiast dążenie do wydÅ‚użenia sezonu turystycznego poprzez zwiÄ™kszenie Å›wiadomoÅ›ci potencjalnych turystów na temat atrakcji turystycznych, podniesienie jakoÅ›ci Å›wiadczonych usÅ‚ug w turystyce oraz stworzenie Å‚atwiejszego dostÄ™pu do informacji na temat spÄ™dzania wolnego czasu. Cele szczegółowe zostaÅ‚y Å›ciÅ›le sprecyzowane we wniosku aplikacyjnym o dofinansowanie projektu, a przedmiotowy projekt zostaÅ‚ realizowany wedÅ‚ug zaÅ‚ożonych w nim celów. DziaÅ‚ania podjÄ™te przez Powiat GnieźnieÅ„ski w ramach projektu objęły nastÄ™pujÄ…ce produkty turystyczne: Szlak Piastowski, TurystykÄ™ aktywnÄ…, AgroturytykÄ™, TurystykÄ™ pielgrzymkowÄ…, Lednicki Park Krajobrazowy oraz GnieźnieÅ„skÄ… Kolej WÄ…skotorowÄ…. Ze wzglÄ™du na fakt, iż podpisanie umowy nastÄ…piÅ‚o w II kwartale br., a projekt byÅ‚ realizowany od III kwartaÅ‚u ubiegÅ‚ego roku, istotna jest także informacja dotyczÄ…ca ubiegÅ‚orocznych dziaÅ‚aÅ„. W ramach projektu zostaÅ‚ zrealizowany konkurs na „Najlepsze gospodarstwo agroturystyczne Powiatu GnieźnieÅ„skiego” oraz na „Najlepszy produkt agroturystyczny Powiatu GnieźnieÅ„skiego” - III i IV kwartaÅ‚ 2006 r.
W I kwartale 2007 r., tj. 4 lutego (rozpoczÄ™cie okresu sprawozdawczego) odbyÅ‚a siÄ™ wystawa fotograficzna MirosÅ‚awa Skrzypkowskiego pt. „Gniezno – Pierwsza Stolica Polski. PerÅ‚a Szlaku Piastowskiego” promujÄ…ca Powiat GnieźnieÅ„ski w Londynie wraz z przedstawicielami wÅ‚adz Powiatu. Honorowy patronat nad wystawÄ… objÄ…Å‚ byÅ‚y Prezydent RP na uchodźctwie Ryszard Kaczorowski. W szczególnoÅ›ci zaprezentowane zostaÅ‚o bogactwo zabytków oraz walory turystyczno – przyrodnicze Powiatu GnieźnieÅ„skiego. Wystawa skÅ‚adaÅ‚a siÄ™ z 40 zdjęć podzielonych na trzy grupy tematyczne: Gniezno, okolice Gniezna oraz "krok w nowoczesność", czyli komputerowe aranżacje zdjęć autora. Ponadto przygotowany zostaÅ‚ specjalny portal internetowy www.exhibition.com.pl Wernisaż cieszyÅ‚ siÄ™ dużym zainteresowaniem. Przeprowadzone rozmowy z przedstawicielami prasy brytyjskiej i polskiej oraz tour-operatorami wskazujÄ…, że wystawa bÄ™dzie prawdopodobnie przyczynkiem do szerszej współpracy oraz promocji Gniezna i regionu na Wyspach.
Kolejnym zadaniem zrealizowanym w ramach projektu, jest powstanie portalu turystycznego pod adresem www.turystyka.powiat-gniezno.pl Portal obok aktualnoÅ›ci zwiÄ…zanych z promocjÄ… turystycznÄ… Powiatu, zawiera także podzielone tematycznie zakÅ‚adki spójne z szeÅ›cioma produktami turystycznymi, których promocja zostaÅ‚a zaÅ‚ożona w projekcie. Portal zawiera także szereg informacji uÅ‚atwiajÄ…cych turyÅ›cie poruszanie siÄ™ po Gnieźnie, bazÄ™ noclegowÄ… czy przydatne mapki i opatrzony jest logami Unii Europejskiej, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) oraz logiem Powiatu „dobre miejsce, królewska tradycja” promujÄ…cym niniejszy projekt. Realizacja powyższego zadania wynika z faktu, iż wÅ‚adze Powiatu przykÅ‚adajÄ… dużą wagÄ™ do odpowiednio przygotowanej i systematycznie uaktualnianej strony internetowej powiatu. Adres turystycznej strony internetowej powiatu jest obecnie umieszczany na wszelkich materiaÅ‚ach promocyjnych Powiatu, a także w materiaÅ‚ach prasowych. Strona internetowa zostaÅ‚a przygotowana w nowej szacie graficznej odzwierciedlajÄ…cej nowy design Powiatu i jest tÅ‚umaczona na jÄ™zyki obce: niemiecki, angielski, hiszpaÅ„ski, francuski i rosyjski. WedÅ‚ug badaÅ„ marketingowych przeprowadzonych na zlecenie Powiatu, portal turystyczny speÅ‚nia swoje funkcje stanowiÄ…c rzetelnÄ… informacjÄ™ na temat aktualnoÅ›ci turystycznych w Powiecie GnieźnieÅ„skim i poza jego granicami oraz na temat promocji szeÅ›ciu produktów turystycznych. 89% ankieterów pozytywnie oceniÅ‚o jego dziaÅ‚anie, a konkretnie zawartość strony, aktualnoÅ›ci, Å‚atwość nawigacji, szybkość dziaÅ‚ania oraz ogólne wrażenie. Nacisk kÅ‚adziony na profesjonalnÄ… stronÄ™ internetowÄ… wynika z faktu, iż coraz wiÄ™cej osób korzysta z tego rodzaju dostÄ™pu do informacji. Badania marketingowe wykazaÅ‚y, że aż 35% ankietowanych informacje na temat Gniezna i Powiatu GnieźnieÅ„skiego czerpie wÅ‚aÅ›nie drogÄ… elektronicznÄ….
W ramach zadania dotyczÄ…cego zamieszczenia reklamy tematycznej w prasie branżowej i zagranicznej zostaÅ‚y wydane nastÄ™pujÄ…ce pozycje: w czasopismach „WiadomoÅ›ci Turystyczne” wydanych w Berlinie i w Kolonii reklama zwiÄ…zana z TurystykÄ… aktywnÄ…. Również w „WiadomoÅ›ciach Turystycznych”, ale wydanych w Rosji i na Ukrainie reklama dotyczÄ…ca Szlaku Piastowskiego. Ponadto w ogólnokrajowym czasopiÅ›mie „Podróże” - reklama zwiÄ…zana z AgroturystykÄ… w Powiecie GnieźnieÅ„skim oraz dotyczÄ…ca Szlaku Piastowskiego, natomiast reklamy dotyczÄ…ce Turystyki Pielgrzymkowej zostaÅ‚y wydane w ogólnopolskich pismach „Przewodnik Katolicki” oraz „Nasza Droga”.
W II kwartale 2007 r. zostaÅ‚y także wykonane i zakupione systemy wystawiennicze, które sÄ… i bÄ™dÄ… w przyszÅ‚oÅ›ci wykorzystywane na wszystkich imprezach targowych, promocyjnych czy informacyjnych Powiatu GnieźnieÅ„skiego. Systemy wystawiennicze obejmujÄ… swoim zakresem dwa produkty turystyczne, a mianowicie TurystykÄ™ aktywnÄ… oraz Szlak Piastowski. WażnÄ… informacjÄ… jest na pewno fakt, iż systemy zostaÅ‚y wykonane w taki sposób, aby możliwy byÅ‚ ich swobodny transport i Å‚atwość ich przygotowania na konkretnej imprezie, w której uczestniczyÅ‚ bÄ™dzie Powiat GnieźnieÅ„ski. Stoisko odzwierciedla nowy design Powiatu zastosowany na wszystkich materiaÅ‚ach promocyjnych. Dla przykÅ‚adu stoisko targowe byÅ‚o wystawione podczas tzw. „Åšniadania piÄ…tkowego” poÅ›wiÄ™conego turystyce w jednej z gnieźnieÅ„skich restauracji, w trakcie konferencji podsumowujÄ…cej wyniki badaÅ„ marketingowych na potrzeby projektu „Dobre miejsce, królewska tradycja (...)”,promowaÅ‚o także Powiat GnieźnieÅ„ski podczas Tour Salonu, który odbywaÅ‚ siÄ™ w dniach 24 – 27 października br. w Poznaniu.
Kolejnym przedsiÄ™wziÄ™ciem, które odbyÅ‚o siÄ™ w ramach niniejszego projektu byÅ‚o zorganizowanie imprez promujÄ…cych GnieźnieÅ„skÄ… Kolej WÄ…skotorowÄ… przez Starostwo Powiatowe w Gnieźnie wraz z Towarzystwem MiÅ‚oÅ›ników Gniezna. Zadanie zlecono do realizacji Towarzystwu MiÅ‚oÅ›ników Gniezna w wyniku ogÅ‚oszonego przez ZarzÄ…d Powiatu otwartego konkursu ofert dla organizacji pozarzÄ…dowych na przygotowanie imprezy promocyjnej dla gnieźnieÅ„skiej kolejki wÄ…skotorowej. Kolejka ma charakter unikatowy. Jest to ponad stuletni zabytek. Trasa kolejki na dÅ‚ugoÅ›ci 38 km rozpoczyna siÄ™ w Gnieźnie – pierwszej stolicy Polski, wiedzie przez peÅ‚ne uroku miejscowoÅ›ci Pojezierza GnieźnieÅ„skiego, dociera nad sam brzeg Jeziora Powidzkiego i koÅ„czy bieg w Anastazewie. Do dyspozycji turystów sÄ… zabytkowe parowozy serii Px48 i wagony osobowe z lat pięćdziesiÄ…tych oraz odkryte wagony "plenerowe". Dla grup zorganizowanych Kolejka oferuje przejazdy pociÄ…gami na zamówienie, a dla turystów indywidualnych - w sezonie letnim, w każdÄ… sobotÄ™ i niedzielÄ™ - pociÄ…gi turystyczne wedÅ‚ug staÅ‚ego rozkÅ‚adu jazdy. Imprezy promujÄ…ce GnieźnieÅ„skÄ… Kolej WÄ…skotorowÄ… pod hasÅ‚em „Majówka z ciuchciÄ…” odbyÅ‚y siÄ™ w dniach 18 – 20 maja br. Podczas trzydniowego okresu promocji kolejki wÄ…skotorowej, zorganizowane zostaÅ‚y przejazdy na trasie kolejki oraz imprezy plenerowe wraz z wieÅ„czÄ…cym majówkÄ™ koncertem na dworcu kolejki w Witkowie. Ponadto przygotowane zostaÅ‚y materiaÅ‚y reklamowe, plakaty i ogÅ‚oszenia zarówno w prasie jak i w radiu i telewizji, a także strona internetowa kolejki www.gkw-gniezno.pl W dniach 7- 15 wrzeÅ›nia br. miaÅ‚ miejsce drugi cykl imprez zwiÄ…zanych z promocjÄ… GnieźnieÅ„skiej Kolei WÄ…skotorowej. W ramach promocji, w Auli Medycznego Studium Zawodowego, odbyÅ‚o siÄ™ seminarium na temat: rola i miejsce zabytków kolejnictwa w promocji walorów turystycznych Gniezna i regionu Wielkopolski. W MÅ‚odzieżowym Domu Kultury otwarta zostaÅ‚a wystawa modeli kolejowych, w Miejskim OÅ›rodku Kultury miaÅ‚ miejsce finaÅ‚ konkursu fotograficznego, natomiast na dworcu GnieźnieÅ„skiej Kolejki odbyÅ‚a siÄ™ parada drezyn. Punktem kulminacyjnym byÅ‚a impreza na gnieźnieÅ„skim Rynku pn. "Pożegnanie lata z ciuchciÄ… PYRA 2007"w dniu 8 wrzeÅ›nia, która zgromadziÅ‚a rzesze miÅ‚oÅ›ników kolejki wÄ…skotorowej.
W III kwartale 2007 r. przygotowane zostały wydawnictwa promocyjne związane z produktami: Szlakiem Piastowskim, Turystyką Aktywną, Turystyką Pielgrzymkową Lednickim Parkiem Krajobrazowym oraz Gnieźnieńską Kolejką Wąskotorową, a także publikacje wydawnictw promujących Agroturystykę. W związku z drukiem materiałów promocyjnych zostało przeprowadzone postępowanie o zamówieniu publicznym w trybie zapytania o cenę zgodnie z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych z dnia 29.01.2004 (Dz. U. Z 2002 r. nr 19, poz. 177 z późn. zm. stosując wyłączenie z ustawy, stosownie do art. 4 pkt 8 powyższej Ustawy z okresu po nowelizacji która weszła w życie dnia 25 maja 2006 roku). Zastosowanie ww. trybu pozwoliło na zagwarantowanie dobrej jakości opracowania i druku pakietów promocyjnych. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia została wysłana do sześciu firm posiadających odpowiednie doświadczenie w przygotowaniu przedmiotowych zleceń. W związku z powyższym w pierwszej połowie lipca br. została przesłana do Urzędu Wojewódzkiego treść ogłoszenia wraz ze specyfikacją, które zostały pozytywnie zaopiniowane. Urząd Wojewódzki otrzymał także informację dotyczącą przebiegu postępowania i wyboru wykonawcy oraz dokumentację dotyczącą przetargu, a przed podpisaniem umowy z wykonawcą, umowę jaką Powiat Gnieźnieński podpisał z wyłonionym wykonawcą również w celu uzyskania opinii Instytucji Pośredniczącej. Powiat Gnieźnieński zobowiązał się zastosować do zaleceń Instytucji Pośredniczącej dotyczącej ww. postępowania. Wszystkie dokumenty dotyczące przetargu zostały pozytywnie zaopiniowane przez Urząd Wojewódzki. Projekty folderów także zostały przesłane do Instytucji Pośredniczącej drogą elektroniczną i przez nią zaakceptowane. W związku z przeprowadzeniem postępowania o zamówieniu publicznym zmniejszyła się ogólna kwota projektu, a co za tym idzie dofinansowania z EFRR. Materiały promocyjne zostały przygotowane według nowego designu powiatu i wydane zostały w sześciu wersjach językowych: polskiej, angielskiej, niemieckiej, rosyjskiej, włoskiej i francuskiej. Tym samym będą one wykorzystywane do promocji Powiatu Gnieźnieńskiego zarówno w kraju jak i zagranicą, m.in. poprzez promocję na różnego rodzaju targach turystycznych, spotkaniach biznesowych, jak i podczas wizyt u partnerów zagranicznych Powiatu, np. w Niemczech a docelowo także na Ukrainie.
III kwartaÅ‚ to także okres wydania gadżetów promocyjnych Powiatu. Wszystkie gadżety sÄ… tematycznie zwiÄ…zane z produktami turystycznymi promowanymi w projekcie. SÄ… to: koszulki typu T-shirt zwiÄ…zane z TurystykÄ… AktywnÄ… i TurystykÄ… PielgrzymkowÄ…, dÅ‚ugopisy z nadrukiem Lednicki Park Krajobrazowy oraz Szlak Piastowski, cukierki typu „krówka” – GnieźnieÅ„ska Kolej WÄ…skotorowa i Agroturystyka, widokówki oraz podkÅ‚adki pod kubek, które sÄ… zwiÄ…zane ze wszystkimi szeÅ›cioma produktami. Powiat GnieźnieÅ„ski organizuje corocznie szereg imprez o charakterze stricte promocyjnym, ale też sportowym czy kulturalnym również na skalÄ™ ponadregionalnÄ…. Gadżety stanowiÄ… wiÄ™c Å›wietny element bÄ™dÄ…cy z jednej strony rzeczÄ… codziennego użytku, z drugiej materiaÅ‚em promocyjnym.
W trakcie trwania sezonu turystycznego, zostaÅ‚y przeprowadzone badania marketingowe, w celu uzyskania informacji na temat postrzegania Gniezna i Powiatu GnieźnieÅ„skiego przez turystów i rozpoznawalnoÅ›ci produktów turystycznych Powiatu GnieźnieÅ„skiego. Kwestionariusze, którymi dysponowali ankieterzy zostaÅ‚y rozpisane na: goÅ›ci jednodniowych, turystów (pozostajÄ…cych w Gnieźnie przez kilka dni), dla grup wycieczkowych oraz dla turystów odwiedzajÄ…cych stoiska targowe powiatu podczas imprez promocyjnych. Ponadto na portalu turystycznym www.turystyka.powiat-gniezno.pl zamieszczona zostaÅ‚a ankieta dla internautów na temat portalu, a spoÅ›ród nich wylosowana zostaÅ‚a osoba dla której przewidziano nagrodÄ™ – weekend w hotelu, sponsorowany przez gnieźnieÅ„ski Hotel Nest. Warto dodać, że ankiety zostaÅ‚y przygotowane nie tylko w polskiej, ale i w angielskiej i niemieckiej wersji jÄ™zykowej. Jest to szczególnie istotne ze wzglÄ™du na fakt, iż rzesze turystów odwiedzajÄ…cych Powiat GnieźnieÅ„ski pochodzÄ… z zagranicy.
Dnia 12 października br. odbyÅ‚a siÄ™ konferencja podsumowujÄ…ca wyniki badaÅ„ marketingowych. Zaproszeni zostali nie tylko radni i zarzÄ…d powiatu, ale również szerokie grono przedstawicieli branży turystycznej: z hoteli, restauracji oraz z gospodarstw agroturystycznych. Prelegentem konferencji i jednoczeÅ›nie ekspertem w przedmiotowym zakresie byÅ‚ dr Janusz Majewski, który współpracuje z PolskÄ… AgencjÄ… Rozwoju Turystyki. Podczas konferencji dr Majewski przedstawiÅ‚ dwie prezentacje multimedialne: pierwszÄ… pt. „Branding miasta czyli jak siÄ™ wyróżnić od konkurencji” – bÄ™dÄ…cÄ… efektem badaÅ„ marketingowych i drugÄ… przedstawiajÄ…cÄ… wyniki badaÅ„. Na podstawie przeprowadzonych badaÅ„, powstaÅ‚o także opracowanie, stanowiÄ…ce załącznik do niniejszego sprawozdania, dotyczÄ…ce przeÅ‚ożenia wyników badaÅ„ na sześć produktów turystycznych bÄ™dÄ…cych przedmiotem projektu.
Porównując założenia z pierwszego okresu sprawozdawczego za pierwsze półrocze 2007 r. osiągnięte zostały wszystkie założenia projektu tj. zrealizowane zostały wszystkie zadania i osiągnięto zakładane wskaźniki produktu i rezultatu.
Należy podkreÅ›lić, że realizacja przedmiotowego projektu jest zgodna ze StrategiÄ… Rozwoju Powiatu GnieźnieÅ„skiego na lata 2006 – 2013 uchwalonÄ… przez RadÄ™ Powiatu GnieźnieÅ„skiego dnia 30 czerwca 2005 r., a także z Planem Rozwoju Lokalnego z dnia 30 listopada 2005 r. Ze wzglÄ™du na konieczność zachowania rezultatów projektu przez okres co najmniej 5 lat, Powiat GnieźnieÅ„ski podjÄ…Å‚ konkretne dziaÅ‚ania (finansowane z budżetu powiatu tj. przygotowanie Strategii Turystyki dla Powiatu GnieźnieÅ„skiego z ujÄ™ciem produktów turystycznych (z zachowaniem produktów promowanych poprzez projekt „Dobre miejsce, królewska tradycja (...)”) oraz przystÄ…pienie Powiatu GnieźnieÅ„skiego do Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, która zrzesza samorzÄ…dy i podmioty dziaÅ‚ajÄ…ce w branży turystycznej i ma na celu ich szerokÄ… promocjÄ™ w kraju i poza jego granicami. Bardzo istotne jest także zaangażowanie szeroko pojÄ™tej branży turystycznej w dziaÅ‚ania zwiÄ…zane z realizacjÄ… projektu. To pozwala w wysokim stopniu przypuszczać, że zachowanie rezultatów produktu bÄ™dzie procesem dÅ‚ugofalowym, przekraczajÄ…cym okres 5 lat. Dla Powiatu GnieźnieÅ„skiego prawidÅ‚owe przeprowadzenie projektu pn. „Dobre miejsce, królewska tradycja – promocja produktów turystycznych Powiatu GnieźnieÅ„skiego” byÅ‚o także niezwykle ważne ze wzglÄ™du na plany realizacji projektu pn. „Szlakiem Piastowski – od gada, pradziada do Paryża, Wenecji i Rzymu”, który znalazÅ‚ siÄ™ na liÅ›cie rezerwowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.