BIPNiedziela, 04.6.2023

Cel projektu

Celem projektu jest ksztaÅ‚towanie postaw ekologicznych oraz podnoszenie Å›wiadomoÅ›ci uczestników w zakresie ochrony Å›rodowiska i przyrody. W zwiÄ…zku z tym bezpoÅ›rednim efektem ekologicznym bÄ™dÄ… nastÄ™pujÄ…ce dziaÅ‚ania informacyjno-edukacyjne  przekÅ‚adajÄ…ce siÄ™
na wymierne rezultaty:

  • zachÄ™cenie dzieci, mÅ‚odzieży i mieszkaÅ„ców do poznawania przyrody,
  • umiejÄ™tność obserwacji zjawisk atmosferycznych i walorów przyrodniczych,
  • umiejÄ™tność obserwacji Å›wiata roÅ›lin
  • odkrywanie miejsc cennych przyrodniczo,
  • rozwijanie wrażliwoÅ›ci na otaczajÄ…cÄ… przyrodÄ™,
  • ksztaÅ‚towanie zachowaÅ„ przyjaznych Å›rodowisku,
  • inspirowanie do aktywnoÅ›ci twórczej,
  • promowanie idei ochrony przyrody.

Wzrost Å›wiadomoÅ›ci ekologicznej mieszkaÅ„ców powiatu gnieźnieÅ„skiego nastÄ™puje
poprzez dostęp do nowoczesnych narzędzi zbierania i analizowania informacji meteorologicznych o zmieniającym się klimacie i konieczności podejmowania nowych działań dostosowujących do zmieniającego się otoczenia. Przełoży się to na realizację celu
w zakresie zachowania i ochrony środowiska naturalnego oraz wspierania efektywnego gospodarowania zasobami.

O potrzebie prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci edukacyjnej najlepiej może Å›wiadczyć fakt, iż w roku 2019 ponad 80% gospodarstw rolnych w powiecie ucierpiaÅ‚o z powodu suszy. W 2017 r. miaÅ‚a miejsce nawaÅ‚nica, która zniszczyÅ‚a ¼ powierzchni wszystkich lasów w NadleÅ›nictwie Gniezno (ok. 4500 ha). DziÄ™ki funkcjonowaniu stacji meteorologicznych mieszkaÅ„cy bÄ™dÄ… mieli bieżący dostÄ™p do informacji o zmieniajÄ…cych siÄ™ w ciÄ…gu roku warunkach pogodowych oraz bieżącej reakcji na warunki ekstremalne, np. nawaÅ‚nice, gradobicie, susze, przymrozki. Zarówno doroÅ›li, mÅ‚odzież, jak i dzieci bÄ™dÄ… mogli skorzystać ze Å›cieżek edukacyjnych rozwijajÄ…cych wiedzÄ™
na tematy dotyczÄ…ce Å›rodowiska, w szczególnoÅ›ci ochrony przyrody. 

Celem ogólnodostÄ™pnego Eko-Ogrodu oraz szklarni jest wzrost Å›wiadomoÅ›ci ekologicznej wszystkich odbiorców projektu  w zakresie ochrony Å›rodowiska i ekologii. Celem dydaktycznym ogrodu przy Zespole SzkóÅ‚ Przyrodniczo–UsÅ‚ugowych jest ksztaÅ‚cenie uczniów
w specjalnościach: rolniczych, architektury krajobrazu i przygotowanie w przyszłości
do prowadzania własnych plantacji i upraw. Praktyczne założenie ogrodu od podstaw
jest szerokim dziaÅ‚aniem edukacyjnym polegajÄ…cym na  stosowaniu ekologicznych metod uprawy dziÄ™ki czemu uzyskujemy efekty ekologiczne, ekonomiczne i oszczÄ™dzamy Å›rodowisko naturalne, zdrowie, czas pieniÄ…dze. Eko-Ogród sprzyja roÅ›linom, które dziÄ™ki zachowaniu bioróżnorodnoÅ›ci, rzadziej chorujÄ… i sÄ… bardziej odporne na szkodniki. Kluczem do powodzenia w prowadzeniu upraw ekologicznych bez chemii jest troska o glebÄ™.  Zdrowa gleba to gwarancja udanych upraw. Aby porównać efekty część roÅ›lin uprawiać bÄ™dziemy metodÄ… tradycyjnÄ…. Celem i koÅ„cowym efektem prowadzonych dziaÅ‚aÅ„ bÄ™dzie porównanie obu upraw, opracowanie dalszych metod uprawy i wyciÄ…gniecie wniosków.

drukuj:
udostępnij:
PROJEKTY REALIZOWANE PRZEZ POWIAT

reklama aplikacji mobilnej
Rejestracja rezerwacji pojazdów
Status kolejki