Książe BolesÅ‚aw Chrobry po mÄ™czeÅ„skiej Å›mierci czeskiego misjonarza Wojciecha w Prusach sprowadziÅ‚ jego szczÄ…tki do Gniezna skÅ‚adajÄ…c je w budowanej wÅ‚aÅ›nie Katedrze GnieźnieÅ„skiej. Od tego momentu Wzgórze Lecha staÅ‚o siÄ™ miejscem pielgrzymek, które łączyÅ‚o przez wieki wiele narodów i kultur poprzez postać Å›w. Wojciecha.
Do grobu Å›w. Wojciecha w 1000 roku udaÅ‚ siÄ™ z pielgrzymkÄ… sam cesarz niemiecki Otton III, który podczas spotkania z ksiÄ™ciem Chrobrym wrÄ™czyÅ‚ mu wÅ‚óczniÄ™ Å›w. Maurycego. W Å›wietle prowadzonej przez cesarza Niemiec polityki wskrzeszenia Cesarstwa Rzymskiego jednoczÄ…cego dawne rzymskie prowincje: tj. Galii, Italii, Germanii oraz SÅ‚owiaÅ„szczyzny wielu historyków odczytuje ten gest jako uznanie prawa Chrobrego do tytuÅ‚u króla i zrównanie w prawach obywateli Europy Zachodniej i mieszkaÅ„ców SÅ‚owiaÅ„szczyzny, która do tej pory byÅ‚a przede wszystkim przedmiotem podbojów.
DoniosÅ‚y charakter Zjazdu GnieźnieÅ„skiego w 1000 roku zostaÅ‚ przywoÅ‚any w XX wieku i wykorzystany w latach 90-tych, kiedy to aktualnym staÅ‚o siÄ™ rozszerzenie Unii Europejskiej o kraje Europy Åšrodkowo-Wschodniej. W 1997 roku zostaÅ‚ zorganizowany tzw. II Zjazd GnieźnieÅ„ski, w którym wziÄ™li udziaÅ‚: papież Jan PaweÅ‚ II oraz przywódcy paÅ„stw Europy Åšrodkowej i Wschodniej: Ukrainy, Czech, Niemiec, WÄ™gier, SÅ‚owacji, Litwy oraz Polski. To bezprecedensowe spotkanie elity intelektualnej, duchowej i politycznej Europy pozwoliÅ‚o wówczas przeprowadzić miÄ™dzynarodowÄ… debatÄ™ na temat wspóÅ‚czesnych wyzwaÅ„ stojÄ…cych przed jednoczÄ…cÄ… siÄ™ EuropÄ… i zwiÄ…zanych z jej integracjÄ… wyzwaniach. Tradycje Zjazdu GnieźnieÅ„skiego sÄ… po dziÅ› kontynuowane, a kolejne jego edycje w Gnieźnie (noszÄ…cego od 1994 roku tytuÅ‚ „Miasta ÅšwiÄ™tego Wojciecha”) sÄ… niezwykÅ‚ymi spotkaniami elit kulturalnych, politycznych i religijnych caÅ‚ej Europy.